Packningslistor

Det är inte alltid lätt att veta vad man bör packa ner när man ger sig ut på olika scoutarrangemang. Här har vi satt ihop några allmänna listor för olika typer av utfärder. Packa i ryggsäck så sitter allting ihop. Scoutskjortan och scouthalsduken har du alltid på dig när du åker ut, för övrigt gäller klädsel efter vädret! Kom ihåg att i scoutdräkten ingår papper och penna.

Anpassa

Dessa listor är generella och täcker så mycket som möjligt. Tänk därför på att anpassa din packning till väderleken som råder!
T.ex. är inte termobyxor nödvändigt om ni ska iväg på våren.

Det nödvändigaste

För att inte packningen ska väga för mycket gäller det att inte packa ned för mycket i ryggsäcken. Så tänk igenom vad du behöver och plocka bort det som inte är viktigt.

Packa upp

När du kommer hem efter ditt äventyr är det viktigt att packa upp och ta hand om utrustningen. Tvätta det som är smutsigt och vädra allt ordentligt. Sovsäcken behöver kanske inte alltid tvättas men om den inte får vädra kan den bli oanvändbar till nästa äventyr! Titta gärna igenom packningen och fundera på vad du använde respektive vad du inte använde, behöver du ta med det nästa gång?

Packningslistor

Sommarläger »